Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

ANALIZA SVJETSKOG I HRVATSKOG TRŽIŠTA MASLINOVOG ULJA

Željka Mesić orcid id orcid.org/0000-0002-9349-1560 ; Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet, Zagreb, Hrvatska
Hrvoje Lončar
Zorka Dolić
Marina Tomić ; Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 2.483 Kb

str. 227-240

preuzimanja: 1.311

citiraj


Sažetak

Cilj ovog rada bio je analizirati stanje na svjetskom i hrvatskom tržištu maslinovog ulja. Za prikaz hrvatskog tržišta maslinovog ulja korištena je metoda proizvodno – potrošnih bilanci sukladno metodologiji Statističkog ureda europskih zajednica (EUROSTAT) te podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS), dok su za analizu svjetskog tržišta maslinovog ulja korišteni podaci Međunarodnog vijeća za maslinovo ulje (IOOC). U razdoblju od 2009/10 do 2015/16 ukupna proizvodnja maslinovog ulja na svjetskoj razini se kreće od 2,4 do 3,3 milijuna tona maslinovog ulja, pri čemu Europska unija (EU) proizvodi 70%, troši 57%, uvozi 14% i izvozi 66% svjetske proizvodnje maslinovog ulja.
U Hrvatskoj je u razdoblju od 2010. godine do 2014. godine prosječna godišnja proizvodnja maslinovog ulja iznosila 4,15 tisuća tona, dok je prosječna godišnja potrošnja iznosila 1.42 kg po stanovniku. U 2014. godini, u Hrvatsku je uvezeno ukupno 3,5 tisuća tona maslinovog ulja u vrijednosti 12,66 milijuna USD, a izvezeno je 213 tona u vrijednosti 1,43 milijuna USD. Iste godine, najveće količine maslinovog ulja uvozili smo iz Italije, Španjolske i Belgije, dok smo najviše izvozili u Bosnu i Hercegovinu, Sloveniju i Srbiju. U analiziranom razdoblju domaća proizvodnja maslinovog ulja zadovoljava oko 70% domaćih potreba. Konkurentnost hrvatskog tržišta maslinovog ulja moguće
je povećati rastom površina pod nasadima maslina, poticanjem okrupnjavanja i tehnološkog osuvremenjivanja proizvodnje, većom kontrolom nad proizvodnjom i distribucijom ulja te poticanjem suradnje i integracije svih dionika u opskrbnom lancu maslinovog ulja. S marketinške točke gledišta, promocijske kampanje o maslinovom ulju treba usmjeriti na informiranje i edukaciju potrošača o maslinovom ulju kako bi se povećala njegova potrošnja i prodaja. Također, promocijske aktivnosti treba usmjeriti na stvaranje prepoznatljivog brenda hrvatskog maslinovog ulja, kako na domaćem tako i na stranom tržištu.

Ključne riječi

maslinovo ulje; svjetsko tržište; Hrvatska; proizvodno-potrošna bilanca

Hrčak ID:

161779

URI

https://hrcak.srce.hr/161779

Datum izdavanja:

5.7.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.912 *