hrcak mascot   Srce   HID

Prethodno priopćenje

POVRAT INVESTICIJE U LJUDSKI KAPITAL: STUDIJA SLUČAJA NA PRIMJERU REDOVITIH STUDENATA EKONOMIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ

Ljerka Cerović   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0492-7650 ; Ekonomski fakultet, Sveučilište u Rijeci
Ivan Rubinić   ORCID icon orcid.org/0000-0003-3352-3898 ; Pravni fakultet, Sveučilište u Rijeci
Robert Matić ; Primorsko-goranska županija

Puni tekst: hrvatski, pdf (258 KB) str. 27-43 preuzimanja: 367* citiraj
APA 6th Edition
Cerović, Lj., Rubinić, I. i Matić, R. (2016). POVRAT INVESTICIJE U LJUDSKI KAPITAL: STUDIJA SLUČAJA NA PRIMJERU REDOVITIH STUDENATA EKONOMIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ. Poslovna izvrsnost, 10 (2), 27-43. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/170731
MLA 8th Edition
Cerović, Ljerka, et al. "POVRAT INVESTICIJE U LJUDSKI KAPITAL: STUDIJA SLUČAJA NA PRIMJERU REDOVITIH STUDENATA EKONOMIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ." Poslovna izvrsnost, vol. 10, br. 2, 2016, str. 27-43. https://hrcak.srce.hr/170731. Citirano 19.09.2019.
Chicago 17th Edition
Cerović, Ljerka, Ivan Rubinić i Robert Matić. "POVRAT INVESTICIJE U LJUDSKI KAPITAL: STUDIJA SLUČAJA NA PRIMJERU REDOVITIH STUDENATA EKONOMIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ." Poslovna izvrsnost 10, br. 2 (2016): 27-43. https://hrcak.srce.hr/170731
Harvard
Cerović, Lj., Rubinić, I., i Matić, R. (2016). 'POVRAT INVESTICIJE U LJUDSKI KAPITAL: STUDIJA SLUČAJA NA PRIMJERU REDOVITIH STUDENATA EKONOMIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ', Poslovna izvrsnost, 10(2), str. 27-43. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/170731 (Datum pristupa: 19.09.2019.)
Vancouver
Cerović Lj, Rubinić I, Matić R. POVRAT INVESTICIJE U LJUDSKI KAPITAL: STUDIJA SLUČAJA NA PRIMJERU REDOVITIH STUDENATA EKONOMIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ. Poslovna izvrsnost [Internet]. 2016 [pristupljeno 19.09.2019.];10(2):27-43. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/170731
IEEE
Lj. Cerović, I. Rubinić i R. Matić, "POVRAT INVESTICIJE U LJUDSKI KAPITAL: STUDIJA SLUČAJA NA PRIMJERU REDOVITIH STUDENATA EKONOMIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ", Poslovna izvrsnost, vol.10, br. 2, str. 27-43, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/170731. [Citirano: 19.09.2019.]

Sažetak
Sa stajališta suvremenih ekonomskih aktera, ulaganje u obrazovanje općenito, s posebnim naglaskom na visokoškolsko obrazovanje predstavlja kapitalnu investiciju koja postaje jedan od temeljnih čimbenika suvremenih gospodarstava utemeljenih na znanju. Pri investiranju u konvencionalnom smislu, agent u odnos stavlja očekivane troškove i koristi, u skladu s njima ocjenjuje uspješnost projekta te odlučuje o plasmanu kapitala. No, prilikom investicije u ljudski kapital nerijetko dolazi do zanemarivanja ekonomske isplativosti što, s obzirom na to da je riječ o dugoročnom ulaganju koje počinje nositi koristi nakon više od jednog desetljeća, ima značajne implikacije u procjeni rizičnosti te posljedično uspješnosti
investicije. U skladu s navedenim, u radu se analiziraju troškovi investicije u obrazovanje, očekivane koristi, oportunitetni trošak („propušteni“ dohodak) te vrijeme potrebno da se investicija isplati. Istraživanje se provelo na redovitim studentima ekonomskih fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku. Investicija u visokoškolsko obrazovanje evaluirana je s obzirom na njezin dugoročni ishod, uz temeljno istraživačko pitanje hoće li potencijalne
koristi u obliku povećanih dohodaka u budućnosti premašiti troškove inicijalne investicije i propuštene alternative.
Rezultati analize pokazali su da je promatrana investicija u visokoškolsko obrazovanje isplativa. Vrijeme povrata investicije za studente koji primaju državnu subvenciju (ne plaćaju trošak školarine) iznosi 9,1 godinu, dok za studente koji plaćaju tržišnu cijenu školarine vrijeme povrata iznosi 10,0 godina. Uz pretpostavku da student nakon završetka srednje škole (u dobi od 20 godina) upiše fakultet, investiciju će u potpunosti isplatiti kada navrši 34, odnosno 35 godina (u skladu s ograničenjima modela). Ispravnost modela se testirala na primjeru iz prakse zaposlenih u javnim službama.
Konkretan slučaj, uz minimalna odstupanja, potvrdio je pretpostavku isplativosti ulaganja kao i važnost te nužnost obrazovanja u životu suvremenih ekonomskih aktera, kao temeljnu hipotezu rada.

Ključne riječi
ljudski kapital; visokoškolsko obrazovanje; ekonomski fakulteti u Republici Hrvatskoj; troškovi i koristi obrazovanja; vrijeme povrata u obrazovanje

Hrčak ID: 170731

URI
https://hrcak.srce.hr/170731

[engleski]

Posjeta: 619 *