Pregledni rad
NOVE PARADIGME U POUČAVANJU SVIRANJA KLAVIRA
Tihana Škojo
; Umjetnička akademija u Osijeku, Republika Hrvatska
Mirna Sabljar
; Umjetnička akademija u Osijeku, Republika Hrvatska
Sažetak
U obrazovnom sustavu Republike Hrvatske glazbene su škole, kao umjetničke odgojno‐obrazovne ustanove, nositelji važne društvene uloge, utvrđivanja i promicanja kulture. Unatoč brojnim teorijskim razmatranjima o glazbeno‐pedagoškim pitanjima koja aktualiziraju probleme nastave instrumenta i navode prednosti otvorenog kurikuluma gdje nastavnici temeljem svojih stručnih i pedagoških kompetencija prilagođavaju nastavne sadržaje potrebama i interesima učenika i vremena te moderniziraju i poboljšaju tradicionalno postavljenu metodičko‐didaktičku organizaciju poučavanja, tradicionalni pristup, koji se ogleda u dominantnoj ulozi nastavnika, još uvijek je česta pojava u glazbenim školama. Razlog je tomu što su nastavnici instrumenta u svome visokoškolskom obrazovanju ponajprije usmjereni na razvoj izvođačkih vještina, a pedagoška znanja stječu na malome broju pedagoško‐psiholoških kolegija. Njihovo je poučavanje većinom bazirano na stečenom iskustvu s nastave instrumenta i sukladno tome najčešće se koriste načinom poučavanja svojih nastavnika, prema modelu „poučavam kako su mene poučavali“. Tradicionalni je pristup opravdavan isključivo s gledišta stjecanja glazbenih reproduktivnih sposobnosti i kao takav rezultira razvijenom vještinom sviranja instrumenta i postignutim uspjehom na natjecanjima. Pri tome nastavnici zanemaruju stjecanje drugih važnih glazbenih znanja, vještina i navika, razvoj vlastitog sustava vrijednosti, kritičkog mišljenja, kreativnosti te u konačnici cjeloviti glazbeni i kulturni razvitak učenika. Uz obilježja tradicionalnog pristupa u radu ukazujemo na nove paradigme u nastavi sviranja, utemeljene na individualiziranom pristupu i optimalnom razvoju svakog pojedinca. Takvom će nastavom nastavnik sviranja, stručnim i suvremenim pedagoškim pristupom, uz kvalitetnu metodičku i didaktičku realizaciju ishoda učenja, pronaći načine pobuđivanja interesa i znatiželje svakog učenika, a kroz permanentnu analizu svojega rada iznova unaprjeđivati vlastito poučavanje i profesionalni razvoj.
Ključne riječi
nastava sviranja klavira; tradicionalni pristup; paradigme suvremenosti
Hrčak ID:
177062
URI
Datum izdavanja:
15.12.2016.
Posjeta: 2.064 *