Izvorni znanstveni članak
Koliko su učenicima viših razreda osnovne škole znanstvenici i znanost ‘cool’?: Percepcija znanstvenika i znanosti u kontekstu interesa za STEM školsko i izvanškolsko područje te interesa za STEM zanimanja
Josip Burušić
orcid.org/0000-0002-0933-2189
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Sažetak
U istraživanju je sudjelovao 361 učenik šestog, sedmog i osmog razreda u dobi od 12 do 15 godina iz škola koje po nizu obilježja odražavaju prosječne školske uvjete u hrvatskom obrazovnom sustavu. Razmotreno je na koji način učenici opažaju znanstvenike i znanost te javljaju li se razlike između djevojčica i dječaka. Uz to je sagledano u kakvom odnosu stoji percepcija znanstvenika i znanosti s učeničkim stavovima prema školskim predmetima koji čine STEM područje, učeničkim sudjelovanjem u STEM izvanškolskim aktivnostima, interesom za buduća STEM zanimanja te su razmotreni posredujući utjecaji učeničkog STEM pojma o sebi, školskog uspjeha kao i roditeljskih stavova prema STEM području odnosno roditeljskog obrazovanja. Ishodi ovog istraživanja svjedoče kako učenici viših razreda osnovnih škola koji se školuju unutar hrvatskog obrazovnog sustava imaju pozitivnu sliku o znanstvenicima i znanosti, što je na tragu dosadašnjih istraživačkih iskustava dobivenih u drugim zemljama, pri čemu je prilično izraženo i stereotipsko, u osnovi nepoželjno gledanje na njih. Učenici koji postižu bolji školski uspjeh u STEM području, imaju izraženiju pozitivnu sliku (pojam) o sebi u STEM području te učestalije sudjelovanje u povezanim STEM aktivnostima izvan škole, a imaju i pozitivniju percepciju znanosti i znanstvenika. Učenički interesi prema STEM zanimanjima nemaju potencijal moderiranja odnosa između percepcije znanstvenika i znanosti, interesa za STEM školske predmete te stupnja sudjelovanja u STEM izvanškolskim aktivnostima, što primarno može upućivati na općenito slabiju svijest i strukturiranost interesa za pojedinim zanimanjama kod učenika viših razreda osnovne škole. Između djevojčica i dječaka u ovom istraživanju nisu dokumentirane značajnije razlike. Ta je spoznaja značajan prinos postojećim istraživanjima budući da ishod ovog istraživanja svjedoči kako period viših razreda osnovne škole očito jest još uvijek vrijeme formiranja i školovanja koje pobuđuje jednak interes kako djevojčica tako i dječaka za STEM školskim područjem. U radu su razmotrene pojedine implikacije dobivenih spoznaja te su pružene smjernice za moguće obrazovne intervencije i buduća istraživanja.
Ključne riječi
STEM; znanstvenici; znanost; školska postignuća; osnovna škola
Hrčak ID:
224393
URI
Datum izdavanja:
15.11.2018.
Posjeta: 1.399 *