hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4

Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja

Anamaria Tomić ; Hrvatska udruga za ranu intervenciju u djetinjstvu (HURID), Zagreb
Jasmina Ivšac Pavliša ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb
Sanja Šimleša ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (15 MB) str. 40-52 preuzimanja: 256* citiraj
APA 6th Edition
Tomić, A., Ivšac Pavliša, J. i Šimleša, S. (2019). Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 55 (2), 40-52. https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4
MLA 8th Edition
Tomić, Anamaria, et al. "Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 55, br. 2, 2019, str. 40-52. https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4. Citirano 22.10.2020.
Chicago 17th Edition
Tomić, Anamaria, Jasmina Ivšac Pavliša i Sanja Šimleša. "Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 55, br. 2 (2019): 40-52. https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4
Harvard
Tomić, A., Ivšac Pavliša, J., i Šimleša, S. (2019). 'Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 55(2), str. 40-52. https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4
Vancouver
Tomić A, Ivšac Pavliša J, Šimleša S. Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2019 [pristupljeno 22.10.2020.];55(2):40-52. https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4
IEEE
A. Tomić, J. Ivšac Pavliša i S. Šimleša, "Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.55, br. 2, str. 40-52, 2019. [Online]. https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4

Sažetak
Kada je riječ o odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju, smatra se optimalnim njihovo uključivanje u redovne programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Kako bi se to postiglo, potrebno je zadovoljiti određene preduvjete kvalitete koji se u prvome redu odnose na procesualne i strukturalne aspekte ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Stavovi odgojitelja prema djeci s teškoćama u razvoju i uključivanju u programe dječjih vrtića općenito, svrstavaju se u procesualne čimbenike. Poznavanje izvora negativnih stavova prema djeci s teškoćama u razvoju, koji su jedan od najvećih izazova pri njihovu uključivanju, omogućuje razumijevanje prirode stavova, daje smjernice za njihovo preciznije mjerenje te upućuje na stvaranje promjena u sustavu koje će stvoriti pozitivnije ozračje i kvalitetniji proces uključivanja. Cilj je ovog rada bio ispitati stavove odgojitelja o uključivanju djece s teškoćama u razvoju u redove programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj s obzirom na njihovu dob, razinu naobrazbe, godine radnog staža (i godine rada u struci), veličinu mjesta u kojemu su zaposleni te njihova iskustva u radu s djecom s teškoćama u razvoju. Sudionici istraživanja bili su odgojitelji (N = 333) iz četrnaest ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Podaci su prikupljeni pomoću upitnika ‘’Mišljenja o integraciji učenika/studenata s invaliditetom’’ (engl. ‘’Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities’’, ORI) koji je preveden na hrvatski jezik i prilagođen za ovu populaciju sudionika. Prema rezultatima istraživanja vidljivo je da sudionici općenito imaju neutralne ili blago negativne stavove prema uključivanju. Sudionici starije dobi, srednje i više stručne spreme te oni koji rade u manjim sredinama imaju pozitivnije stavove prema uključivanju. Dobiveni rezultati mogu poslužiti kao polazište za daljnje propitivanje inkluzivne problematike te potaknuti razvoj programa cjeloživotnog učenja za odgojitelje u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.

Ključne riječi
stavovi; uključivanje djece s teškoćama u razvoju; inkluzija; odgojitelji

Hrčak ID: 232890

URI
https://hrcak.srce.hr/232890

[engleski]

Posjeta: 623 *