Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15567/mljekarstvo.2020.0304
Stav potrošača u Vojvodini prema kozjem mlijeku i proizvodima od kozjeg mlijeka
Snežana Paskaš
orcid.org/0000-0001-9259-6881
; University of Novi Sad, Faculty of Agriculture, Department of Animal Science, 21000 Novi Sad, Serbia
Jelena Miočinović
orcid.org/0000-0003-1634-0555
; University of Belgrade, Faculty of Agriculture, Department of Animal Science of Food Technology, 11000 Belgrade, Serbia
Tijana Lopičić-Vasić
orcid.org/0000-0002-6516-5514
; University of Novi Sad, Faculty of Agriculture, Department of Animal Science, 21000 Novi Sad, Serbia
Izabela Mugoša
; Development fund of the Autonomous Province of Vojvodina, 21000, Novi Sad, Serbia
Marija Pajić
; University of Novi Sad, Faculty of Agriculture, Department of Veterinary Medicine, 21000, Novi Sad, Serbia
Zsolt Becskei
orcid.org/0000-0001-8724-5892
; University of Belgrade, Faculty of Veterinary Medicine, Department of Animal Breeding and Genetics, Belgrade, Serbia
Sažetak
U radu su predstavljeni rezultati istraživanja provedenog u Pokrajini Vojvodina, Srbija, s ciljem da bi se ispitao stav potrošača u odnosu na kozje mlijeko i proizvode od kozjeg mlijeka. Istodobno, ispitivani su faktori koji utječu na percepciju potrošača i subjektivne norme u odnosu na kupovinu. Primijenjeno je kvantitativno istraživanje slučajnog uzorka i za tu svrhu je upotrjebljen strukturirani upitnik. Rezultati ovog istraživanja pokazali su značajno manje prihvaćanje kozjeg mlijeka i mliječnih proizvoda u usporedbi s kravljim mlijekom i mliječnim proizvodima. Od 440 ispitanika, 24,2 % nije konzumiralo kozje mlijeko i utvrđen je značajan pozitivan utjecaj (p<0,05) dobi na konzumaciju. Među ispitanicima, najvećim djelom mlada populacija (18-25 godina) ne konzumira kozje mlijeko. Istraživanjem je utvrđeno da su miris (42,3 %) i okus (22,5 %) glavne prepreke u konzumiranju kozjeg mlijeka. U odnosu na kupovinu, više od polovice anketiranih ne kupuje kozje mlijeko i mliječne proizvode (67 % i 70,5 %), dok su ostali ispitanici iskazali vrlo nisku učestalost kupovine. Zdravstvene prednosti predstavljaju najvažniji faktor potencijalnog konzumiranja kozjeg mlijeka i mliječnih proizvoda (66,5 %). Glavni motivi za kupovinu kravljeg mlijeka i mliječnih proizvoda kod ispitanika predstavljaju okus i kvaliteta (55,5 %). Posebno, najstarija populacija (40-55 godina) pokazuje najpozitivniji stav prema kozjem mlijeku i više su zainteresirani za njegovu nutritivnu vrijednost i zdravstveni učinak. Kozji sir i sirutka predstavljaju dva proizvoda za koja su anketirani potrošači najzainteresiraniji. Dobiveni rezultati sugeriraju da bi se za bolje pozicioniranje na tržištu i za proizvodnju cjenovno konkurentnijih proizvoda, kozje mlijeko i proizvode od kozjeg mlijeka trebalo više isticati kao kvalitetne proizvode, proizvode s dodanom vrijednošću ili kao proizvode s jedinstvenim zdravstvenim prednostima.
Ključne riječi
kozje mlijeko; kozji mliječni proizvodi; stavovi potrošača; ponašanje kod kupovine
Hrčak ID:
239296
URI
Datum izdavanja:
17.6.2020.
Posjeta: 3.136 *