Magistra Iadertina, Vol. 18 No. 1, 2023.
Izvorni znanstveni članak
KINEZIOLOŠKE AKTIVNOSTI U PREDŠKOLSKIM USTANOVAMA: ANALIZA MATERIJALNIH UVJETA, STAVOVA I MOTIVACIJE ODGOJITELJA
Donata Vidaković Samaržija
orcid.org/0009-0009-9301-202X
; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja, Sveučilište u Zadru
Sažetak
Sustavna implementacija kinezioloških aktivnosti u predškolskim ustanovama iznimno je važna jer doprinosi cjelokupnom razvoju djeteta. Nažalost, zbog neodgovarajuće infrastrukture često se kineziološke aktivnosti ne provode onoliko koliko je potrebno, a odgojitelji gube motivaciju za njihovom provedbom. Cilj je ovog rada ispitati trenutačno stanje odgovarajuće infrastrukture potrebne za provedbu kinezioloških aktivnosti u ustanovama ranog i predškolskog odgoja, te ispitati razlike u stavovima i motiviranosti odgojitelja za provedbu kinezioloških aktivnosti s obzirom na raspoložive uvjete rada. Metode rada: Istraživanje je provedeno na uzorku od 196 odgojitelja, zaposlenika u predškolskim ustanovama u 16 županija Republike Hrvatske. Primijenjen je anonimni anketni upitnik kojim su ispitana sociodemografska obilježja, trenutačni materijalni uvjeti rada za provedbu kinezioloških programa u predškolskim ustanovama, te motivacija i stavovi odgojitelja prema važnosti provođenja kinezioloških aktivnosti u predškolskim ustanovama. Rezultati: Od mjerenog uzorka ispitanika svega 33,16 % ima na raspolaganju sportsku dvoranu, a 54,08 % ispitanika ima vanjski teren kojim se koristi za provedbu kinezioloških aktivnosti. Stavovi odgojitelja o važnosti provedbe kinezioloških aktivnosti u predškolskim ustanovama su pozitivni te ne postoje statistički značajne razlike neovisno o postojanju i nepostojanju odgovarajuće infrastrukture. Visoki udio ispitanika smatra se kompetentnim (79,07 %) i motiviranim (81,62 %) za redovitu provedbu organiziranih kinezioloških aktivnosti, no postoje razlike u samoprocjeni kompetentnosti i motiviranosti s obzirom na odgovarajuću infrastrukturu. Odgojitelji koji imaju sportsku dvoranu na raspolaganju smatraju se značajno više kompetentnim za provedbu kinezioloških aktivnosti s djecom (Smatram se dovoljno kompetentnom za provedbu organiziranih kinezioloških aktivnosti s djecom; Z = -3,09; p = 0,00) te značajno više motiviranim (Motivirana sam za redovito provođenje organiziranih kinezioloških aktivnosti s djecom; Z = -2,09; p < 0,04). Odgojitelji koji na raspolaganju imaju vanjski teren imaju značajno pozitivnije
odgovore u tvrdnjama Volim smišljati nove kineziološke sadržaje za rad s djecom (Z = 2,57; p < 0,01) i Trudim se redovito provoditi raznolike kineziološke sadržaje s djecom (Z = 2,30; p < 0,02). Zaključak: Rezultati istraživanja pokazali su problematiku nedostatne infrastrukture za provedbu kinezioloških aktivnosti u predškolskim ustanovama. Unatoč visokim kompetencijama i razini motiviranosti za provedbu kinezioloških sadržaja s djecom, odgojitelji neadekvatne uvjete rada najčešće ističu kao primaran razlog neredovitog provođenja kinezioloških aktivnosti.
Ključne riječi
kineziološka aktivnost; materijalni uvjeti rada; odgojitelji; zdravlje
Hrčak ID:
309713
URI
Datum izdavanja:
6.11.2023.
Posjeta: 886 *