Acta Iadertina, Vol. 20 No. 2, 2023.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15291/ai.4387
Postupci učitelja u suočavanju s neprimjerenim ponašanjem učenika u osnovnoj školi
Kristina POLJAK
; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Tomislava VIDIĆ
orcid.org/0000-0003-2040-2667
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Neprimjereno ponašanje odnosi se na bilo koje ponašanje učenika koje
umanjuje sposobnost učitelja uspostaviti i održati učinkovito učenje
u učionici. Kako bi osigurali učinkovito poučavanje i učenje učenika,
učitelji primjenjuju različite strategije i postupke kojima reagiraju na
neprimjerena ponašanja učenika i sprječavaju njihovo ponavljanje.
Cilj ovog istraživanja ispitati je koje strategije i postupke koriste učitelji
u osnovnoj školi te razlikuju li se učitelji razredne i predmetne
nastave u njihovoj primjeni. U istraživanju je sudjelovalo dvjesto trideset
osnovnoškolskih učitelja koji su procjenjivali učestalost primjene
trideset postupaka u tri različita oblika neprimjerenih ponašanja učenika.
Rezultati pokazuju kako se većina učitelja svakodnevno susreće
s lakšim i težim oblicima, a rijetko s osobito teškim oblicima neprimjerenih
ponašanja. Najčešće korištene strategije u situacijama lakšeg neprimjerenog
ponašanja učenika jesu strategije dogovora s učenicima,
pozitivnih akcija te opomena, dok se u težim i osobito teškim oblicima
neprimjerenih ponašanja najčešće primjenjuju strategije dogovora,
opomena i savjetovanja sa stručnjacima. Najrjeđe korištene strategije
u sva tri oblika neprimjerenih ponašanja jesu strategije kažnjavanja i
udaljavanja učenika sa sata. Utvrđene su statistički značajne razlike
u primjeni strategija učitelja razredne i predmetne nastave. Učitelji
razredne nastave češće koriste strategije dogovora, pozitivnih akcija,
zapošljavanja učenika drugim aktivnostima i uključivanja vršnjaka,
a učitelji predmetne nastave strategiju savjetovanja sa stručnjacima.
Iako se udaljavanje učenika sa sata i kažnjavanje rijetko primjenjuju,
ipak je utvrđeno kak te strategije češće koriste učitelji predmetne
nastave.
Ključne riječi
neprimjereno ponašanje učenika; osnovna škola; postupci učitelja; upravljanje razredom
Hrčak ID:
313993
URI
Datum izdavanja:
7.2.2024.
Posjeta: 1.158 *