Pregledni rad
https://doi.org/10.32728/mo.18.2.2023.06
IGRA I KREATIVNOST U ALTERNATIVNIM DIDAKTIČKIM KONCEPCIJAMA – KOMPARATIVNA ANALIZA REGGIO I MONTESSORI PRISTUPA
Belma Alić Ramić
orcid.org/0000-0003-0543-3369
; Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu
Sažetak
Alternativne didaktičke koncepcije sa svojim osobitostima dugi niz godina su
istraživane i propitivane. Različita istraživanja ukazuju da one pridonose kreiranju
poticajnoga prostornog okruženja u ustanovama u kojima su implementirane. U
radu će se teorijski etablirati specifičnosti Reggio i Montessori pristupa, s posebnim
fokusom na razvoj igre i kreativnosti te ulogu poticajnoga okruženja u proksimalnom
razvoju djeteta. Didaktičke spoznaje danas integrativno proklamiraju djetetovu
aktualizaciju i proaktivitet u procesu učenja i razvoja. S tim u vezi, cilj je ovoga rada
pozicioniranje igre i kreativnosti u Reggio i Montessori alternativnim pristupima.
Putem različitih komparativnih jedinica eksplicirat će se specifičnosti ovih dviju
koncepcija te ukazati na njihove međusobne sličnosti i razlike. Poseban će naglasak
biti na isticanju kontekstualne specifičnosti igre i kreativnosti, uzimajući u obzir
principe obiju koncepcija koji pridonose razvoju kreativnosti i kreativnih potencijala
u ranom djetinjstvu. Najveća razlika između tih dvaju pedagoških pristupa je u
kurikulumu i načinu na koji on može promovirati razvoj kreativnih potencijala
putem igre. Montessori koncepcija ima unaprijed definirani kurikulum, dok Reggio
koncepcija polazi od razvojnoga kurikuluma koji se kreira zajedno s učenicima i
u skladu njihovim interesirma. To je jedna od osnovnih prednosti Reggio pristupa.
Reggio pristup polazi od eklektičkoga pristupa i otvorenoga kurikuluma u kojem nisu
unaprijed definirani ishodi te može podržavati razvoj kreativnosti na većoj razini
u odnosu na Montessori koncepciju. Obje koncepcije polaze, prije svega, od ideje
kvalitetnoga obrazovanja, shvatavši obrazovanje kao priliku za razvoj participativnih
odnosa, što predstavlja preobrozbu i pomak od tradicionalne paradigme obrazovanja
ka konstruktivnom učenju i sukreiranju znanja. Evidentno je da oba pristupa imaju
svoje prednosti i nedostatke te da odabrane alternativne koncepcije predstavljaju proces
traganje-odgovor za razvoj djeteta te će se prikazati na koji način svojim didaktičkim
specifičnostima ove koncepcije daju odgovor na potenciju kreativnosti.
Ključne riječi
alternativne didaktičke koncepcije; igra; kreativnost; poticajno okruženje; Reggio i Montessori pristup
Hrčak ID:
318376
URI
Datum izdavanja:
26.6.2024.
Posjeta: 537 *