Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.15291/ai.4853

Uloga individualnih čimbenika kod nastavnika1 i stručnih suradnika u provedbi odgojno-obrazovne inkluzije

Marina VIDAKOVIĆ ; Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska *
Jasmina VRKIĆ DIMIĆ orcid id orcid.org/0000-0003-4352-2944 ; Odjel za pedagogiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska
Ana Marija IVELJIĆ orcid id orcid.org/0009-0002-6961-5399 ; Odjel za pedagogiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 236 Kb

str. 147-168

preuzimanja: 87

citiraj


Sažetak

Cilj je ovoga preglednoga rada ispitati i prepoznati važnost individualnih karakteristika
nastavnika i stručnih suradnika u provedbi inkluzivnoga odgoja
i obrazovanja. Pregled suvremenih teorijskih okvira i rezultata recentnih empirijskih
istraživanja upućuje na to da je kontekst odgojno-obrazovnoga rada
presudan jer uključuje ne samo društvene interakcije i šire kulturološke i povijesne
okolnosti već i osobne čimbenike učenika, njihovih učitelja i stručnih suradnika.
U tome okviru osobitu ulogu imaju profesionalne kompetencije, osobine
ličnosti i stavovi nastavnoga i stručnoga kadra koji se analiziraju u ovome radu.
Prema dosadašnjim spoznajama, ključne kompetencije koje pridonose kvalitetnoj
inkluzivnoj praksi obuhvaćaju pedagoške, socijalne i emocionalne vještine.
Uz to, ličnost učitelja prepoznaje se kao važan čimbenik koji utječe na njihovu
sposobnost emocionalne regulacije, profesionalnu učinkovitost, motivaciju
i ukupnu radnu uspješnost. Također, brojna istraživanja ukazuju na važnost
stavova učitelja prema učenicima s teškoćama – pozitivni stavovi povezuju se s
većom predanošću, uspješnijim uspostavljanjem odnosa s učenicima i njihovim
obiteljima te s boljim obrazovnim ishodima. Nasuprot tome, negativni stavovi
često proizlaze iz nedostatka iskustva i osjećaja kompetentnosti u radu s ovom
populacijom učenika. Sintezom utvrđenih individualnih čimbenika moguće je
razviti smjernice za osmišljavanje budućih programa profesionalnoga razvoja,
s ciljem jačanja sustava podrške učenicima s teškoćama u razvoju.

Ključne riječi

kompetencije, nastavnici, odgojno-obrazovna inkluzjja, osobine ličnosti, profesionalni razvoj, stavovi, učenje

Hrčak ID:

334844

URI

https://hrcak.srce.hr/334844

Datum izdavanja:

1.9.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 238 *