Filozofska istraživanja, Vol. 33 No. 1, 2013.
Izvorni znanstveni članak
Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma
Goran Kardaš
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Patisambhidāmagga je vjerojatno najranije egzegetsko djelo theravādskog buddhizma. U ovome članku tematiziraju se tri koncepta ranobuddhističke filozofije koja su vjerojatno začeta u ovome djelu, naime četiri tipa diskriminirajućeg znanja (patisambhidāñāna), teorija trenutačnosti (khanavāda) i koncept »vlastite prirode« (sabhāva). Prvi koncept polaže temelje za vjerojatno najranije hermeneutičko oruđe za pristupanje Buddhinom nauku i njegovom razumijevanju. Drugi uvodi ideju »promjene onoga što stoji« (thitassa aññathattam) unutar općeg Buddhinog nauka o netrajnosti svih fenomena (anicca) započinjući time klasičnu ranobuddhističku teoriju o trenutačnosti svih dhamma. Konačno, djelo vjerojatno po prvi puta u buddhističku filozofiju uvodi koncept »vlastite prirode« (sabhāva) koji će postati najkontroverzniji koncept u buddhističkoj filozofiji općenito. U ovome se članku, međutim, pokazuje da taj koncept ovdje još nema svoje klasične konotacije, nego je sinoniman s opće buddhističkim atta (sebstvo), tj. sintagma ‘prazan vlastite prirode’ istoznačna je s kanonskim ‘prazan sebstva i onoga što pripada sebstvu’.
Ključne riječi
lakkhana(karakteristika); patisambhidāñāna (diskriminirajuće znanje); sabhāva (vlastita priroda); suñña (prazan), theravāda; trenutačnost
Hrčak ID:
101694
URI
Datum izdavanja:
17.4.2013.
Posjeta: 1.791 *