Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/sp31208

‘Djelatni um’ kod Avempacea i Averroësa: interpretativni problem

Daniel Bučan orcid id orcid.org/0000-0002-4782-3325 ; Laginjina 3, HR–10000 Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 571 Kb

str. 345-357

preuzimanja: 203

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 571 Kb

str. 345-357

preuzimanja: 1.035

citiraj

Puni tekst: francuski pdf 571 Kb

str. 345-357

preuzimanja: 237

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 571 Kb

str. 345-357

preuzimanja: 172

citiraj


Sažetak

Tema ogleda je razumijevanje pojma djelatnog uma u Ibn Bāǧǧea (Avempacea) i Ibn Rušda (Averroësa). Tradicionalno tumačenje Avempaceova i Averroësova koncepta ‘djelatni um’ jest da ga obojica razumijevaju kao najnižu nebesku umnost, koja je dator formarum, te da čovjek misli i spoznaje pojamnine jedino »povezujući« se s njime na gotovo mistički način, i da se spoznavanje sastoji u tome da čovjekovu umu djelatni um pribavlja ideje (formae, odnosno pojmove). Autor vjeruje da je i u Avempaceovoj i u Averroësovoj spoznajnoj teoriji pojam djelatnoga uma tek najviša funkcija ljudskoga uma, a ne neki nebeski entitet. Na takovoj pretpostavci te na raščlambi Avempaceove teorije zasniva se tumačenje po kojemu pojam ittişāl bi-‘aql fa‘‘āl nije neka vrsta mističke »spregnutosti«, odnosno »sjedinjenosti« s nekim nebeskim entitetom, već postizanje najviše razine funkcioniranja čovjekova uma u procesu mišljenja. Isto vrijedi za Averroësovu teoriju koja je prilično jasno izložena u njegovoj Poslanici o sprezi s djelatnim umom, u kojoj se može naći praktično izravna potvrda takove interpretacije, jer Averroës kaže da je »sprezanje s njime, čini se, više nalik spregnutosti oblika s tvarju no što bi bilo nalik sprezi činitelja s učinom. Dobro znana razlika između činitelja i učina je u tome što je činitelj izvanjski, a tu nema takovoga izvanjskog činitelja«, odnosno djelatni um je »s nama povezan od početka povezanošću su-bitka«, što znači da je čovjekov um podmet djelatnome umu. Autor zaključuje da pitanje djelatnoga uma u islamskoj filozofiji nije jednoznačno – za razne mislioce to je razli- čit koncept – jedino je funkcija djelatnog uma uvijek jedna ista: proizvođenje ideja.

Ključne riječi

spoznaja, um, tvarni um, odjelovljeni um, djelatni um

Hrčak ID:

185358

URI

https://hrcak.srce.hr/185358

Podaci na drugim jezicima: engleski francuski njemački

Posjeta: 2.537 *