Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/sp31211

Rasprava o duši u kasnijoj islamskoj filozofiji

Mehdi Aminrazavi ; University of Mary Washington, 1310 College Avenue, Fredericksburg, Virginia 22401, USA


Puni tekst: hrvatski pdf 547 Kb

str. 371-383

preuzimanja: 1.183

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 547 Kb

str. 371-383

preuzimanja: 318

citiraj

Puni tekst: francuski pdf 547 Kb

str. 371-383

preuzimanja: 232

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 547 Kb

str. 371-383

preuzimanja: 142

citiraj


Sažetak

Usprkos značaju kasnije islamske filozofske tradicije, ona je ostala zanemarenim područjem proučavanja. U ovome članku raspravlja se o razvoju koncepta duše iz njezina avicennijanskog konteksta prema post-avicennijanskoj filozofskoj tradiciji. I dok autor ne zna niti jednog islamskog filozofa koji je odbacivao peripatetički pojam duše, post-avicennijanski filozofi dodali su puno toga raspravi o duši. Započinjući s al-Ghazzālījem, uviđamo postupnu gnosticizaciju koncepta duše, koja doseže svoj vrhunac u djelima Shihāb al-Dīn Suhrawardīja. Idući tragom Suhrawardījeva iluminacionističkog (ishrāqī) učenja o duši, nastavljamo s raspravom o stajalištima nekih ishrāqī figura o ovoj problematici i potom istražujemo kako se koncept duše promijenio u Mullā Sadrāovoj školi transcendentne filozofije (al-Ḥikmat al-Mutiʻalliyah). Članak završava općenitim pregledom modernih komentatora kasnije filozofske tradicije u islamu i onih koji su bili utjecajni u oblikovanju razvoja koncepta duše u modernom svijetu.

Ključne riječi

Concept duše I sepstva (ruḥ/nafs), peripatetički pojam duše, post-avicennijanski filozofi, Suhrawardījevo iluminacionističko (ishrāqī) učenje o duši, Mullā Sadrāova škola transcendentne filozofije (al-Ḥikmat al-Mutiʻalliyah), post-sadrijanska filozofija

Hrčak ID:

185361

URI

https://hrcak.srce.hr/185361

Podaci na drugim jezicima: engleski francuski njemački

Posjeta: 2.482 *