Educatio biologiae, No. 3., 2017.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.32633/eb.3.3
Kvaliteta pitanja i uspjeh srednjoškolskih sudionika natjecanja iz biologije u znanju
Ines Grgurić
; X. gimnazija „Ivan Supek“, Zagreb, Hrvatska
Valerija Begić
; Osnovna škola Sesvetski Kraljevec, Zagreb, Hrvatska
Marijana Bastić
; Osnovna škola Rudeš, Zagreb
Žaklin Lukša
; Gimnazija Josipa Slavenskog Čakovec, Čakovec, Hrvatska
Ines Radanović
; Biološki odsjek Prirodoslovno matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Biologija je već niz godina među najzastupljenijima izbornim predmetima na Državnoj maturi pa se sukladno tome veliki broj učenika uključuje i na natjecanja iz biologije. Na županijskom natjecanju kao 20 % najuspješnijih po županijama izlučeno je 362 učenika srednjih škola, čiji su postignuti rezultati pri rješavanju pisane provjere analizirani s ciljem utvrđivanja povezanosti kvalitativne i kvantitativne analize pitanja. Analiza je provedena u skladu s Nastavnim programom za određeni razred i katalogom za državnu maturu iz biologije kao referentnim točkama konceptualnog okvira i predviđenih ishoda učenja. Pitanja u pisanim provjerama su prihvatljive kvalitete, najkvalitetnija su pitanja kratkog odgovora, a najslabije kvalitete pitanja višestrukog izbora s dva točna odgovora i zadaci povezivanja. Reproduktivni zadaci još uvijek prevladavaju u pitanjima višestrukog izbora i povezivanja, a težina na osnovu riješenosti i procijenjena težina zadataka visoko su povezane. Mala povezanost riješenosti pitanja slabije kvalitete i srednja povezanost kvalitetnijih pitanja s procjenom riješenosti potvrda je kvalitete zadataka i važnosti oblikovanja pitanja uz uvažavanje elemenata procjene kvalitete. Potvrđena bolja povezanost riješenosti i kvalitete pitanja potvrđuje važnost pripreme pitanja uz uvažavanje elemenata procjene kvalitete, a posebno primjene kritičkog razmišljanja u zadacima provjere konceptualnog razumijevanja i sposobnosti rješavanja problema. Rezultati dobiveni analizom u budućnosti se mogu koristiti za poboljšanje izrade pitanja pisanih provjera te razvoj zadovoljavajućih bioloških kompetencija učenika srednjoškolske populacije.
Ključne riječi
kognitivne razine; stručna procjena kvalitete pitanja; natjecanje učenika; iskustvo nastavnika
Hrčak ID:
192681
URI
Datum izdavanja:
27.12.2017.
Posjeta: 3.211 *