Izvorni znanstveni članak
HAMLET IZMEĐU BUKARE I UČITELJA
Helena Peričić
; Filozofski fakultet sveučilišta u Zadru
Sažetak
Pitanje zastupanja pa i obrane (književnih, estetskih, etičkih itd.) vrednota pojavljuje se često u Brešanovu dramskom opusu temeljem istovjetnoga meha¬nizma: između primitivizma, prijetvornosti i brutalnosti te potencijalnog i stvar¬nog prijestupa pa i zločina s jedne (Brešanova »Antiteza«), te prosvijećenosti, naprednosti/napretka i idealizma (»Teza«) s druge strane – stoji književni tekst kao produžetak Teze, tj. više ili manje očigledni/prikriveni predložak kojemu je svrha gradnja novoga dramskog kazivanja tematski i fabularno prilagođena prostornim, društvenim i svjetonazorskim okolnostima kojima pripada sam autor. »Posrednički« književni tekst u Brešanovim dramama (npr. Shakespeareovi Hamlet ili Julije Cezar) ulazi tako u zonu »popularizacije« jer svojom ulogom premosnika koji naglašava vrednote Teze, transfera između djelokruga »velike literature« i stvarnosti biva prezentiran kao građa koju treba učiniti bliskom široj publici, odnosno onomu tko konačni dramski tekst prima (čita ili gleda na pozornici), bez obzira je li primatelj sam prepoznao dotični, premosni tekst ili nije, tj. nije ga »dešifrirao«. Iz svijesti o toj konstrukciji nadaju se, među ostalim, pitanja o slojevitosti i ciljevima takve »posudbe iz klasike«.
Ključne riječi
Ivo Brešan; Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja; Shakespeare; premosni tekst; klasika; stvarnost; suvremenost; recepcija
Hrčak ID:
200159
URI
Datum izdavanja:
9.5.2018.
Posjeta: 3.126 *