Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.54.1.3
Socijalna kompetencija i antisocijalno ponašanje slijepih učenika i učenika tipičnog razvoja
Ivana Zečević
; Medicinski fakultet u Foči, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Bosna i Hercegovina
Bojana Mastilo
; Medicinski fakultet u Foči, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Bosna i Hercegovina
Andrijana Bakoč
; Medicinski fakultet u Foči, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Bosna i Hercegovina
Gorica Vuksanović
; Medicinski fakultet u Foči, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Bosna i Hercegovina
Olivera Kalajdžić
; Medicinski fakultet u Foči, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Bosna i Hercegovina
Ranka Perućica
; Medicinski fakultet u Foči, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Bosna i Hercegovina
Sažetak
Socijalna kompetencija podrazumijeva sposobnost postizanja vlastitih ciljeva, uz istovremeno održavanje pozitivnih odnosa s drugima. Kod osoba s oštećenjem vida njezin značaj ogleda se u razvoju pozitivnog self-koncepta, višeg samopoštovanja, asertivnijeg ponašanja i sposobnosti prihvaćanja svog oštećenja. Cilj istraživanja bio je ispitati razvijenost socijalne kompetencije i prisutnost antisocijalnog ponašanja slijepih učenika i učenika tipičnog razvoja te njihovu međusobnu povezanost, kao i povezanost ovih varijabli sa spolom i dobi učenika. U istraživanju je sudjelovalo 60-ero učenika u dobi od 12˗˗17 godina: 30 slijepih učenika i 30 učenika bez oštećenja vida. Procjena socijalne kompetencije i antisocijalnog ponašanja provedena je korištenjem Skale za procjenu socijalnog ponašanja u školi (School Social Behavior Scales; Merrell, 2002). Rezultati pokazuju da postoji razlika u razvijenosti socijalne kompetencije među dvjema skupinama učenika u korist učenika bez oštećenja vida, dok glede ispoljavanja antisocijalnog ponašanja nisu utvrđene razlike. Djevojčice su socijalno kompetentnije i ispoljavaju manje antisocijalnog ponašanja u odnosu na dječake u objema skupinama učenika, dok razlika s obzirom na dob nije utvrđena. Utvrđena je značajna negativna korelacija između socijalne kompetencije i antisocijalnog ponašanja u objema skupinama učenika. Dobiveni rezultati upućuju na potrebu što ranijeg prepoznavanja i praćenja mogućih poteškoća te kreiranje i provođenje odgovarajućih intervencija.
Ključne riječi
socijalna kompetencija; antisocijalno ponašanje; slijepi učenici
Hrčak ID:
203879
URI
Datum izdavanja:
20.7.2018.
Posjeta: 3.585 *