Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v24i1.4173
Pragmatične jezične vještine pripovijedanja kod petogodišnjaka s poremećajem iz autističnoga spektra i petogodišnjaka urednoga razvoja
Darija Skubic
orcid.org/0000-0002-6024-271X
; Faculty of Education University of Ljubljana Kardeljeva ploščad 16, 1000 Ljubljana, Slovenia
Anja Tkalec
; Kindergarten Zagorje ob Savi Cesta 9. avgusta 111, 1410 Zagorje ob Savi, Slovenia
Janez Jerman
; Faculty of Education University of Ljubljana Kardeljeva ploščad 16, 1000 Ljubljana, Slovenia
Sažetak
Djeca s poremećajem iz autističnoga spektra imaju mnogo sličnosti, no među
njima postoje i značajne razlike. Poremećaji iz autističnoga spektra razlikuju se u
učestalosti i intenzitetu, a odstupanja u razvoju verbalne i neverbalne komunikaciju
također su uobičajena. Problemi se često odražavaju na pragmatičnu razinu jezika,
odnosno sposobnost odgovarajućega i učinkovitoga korištenja jezika u društvenom
kontekstu. Jedan od pokazatelja razvoja pragmatičnih govornih/jezičnih vještina
kod djece jest pričanje priča. U ovom radu predstavlja se istraživanje u kojemu
se uspoređuju karakteristike pričanja priča kod petogodišnjaka s poremećajem
iz autističnoga spektra i karakteristike pričanja priča petogodišnjaka urednoga
razvoja koristeći test pripovijedanja Mala rukavica. Opća produktivnost djece
s poremećajem iz autističnoga spektra na testu pripovijedanja Mala rukavica
statistički je značajno niža nego kod njihovih vršnjaka urednoga razvoja. Ipak,
saznali smo da su neka djeca s poremećajem iz autističnoga spektra sposobna
izmisliti priče usporedive s pričama djece urednoga razvoja, međutim oni imaju
niže rezultate kod većine pokazatelja kojima se priča vrednuje. Za tu je djecu
potrebno osigurati podršku i pomoć na gramatičkoj i pragmatičkoj razini jezika.
Ključne riječi
poremećaj iz autističnoga spektra; rano djetinjstvo; sposobnost pričanja priča; test pripovijedanja Mala rukavica
Hrčak ID:
280320
URI
Datum izdavanja:
18.5.2022.
Posjeta: 1.196 *