Acta turistica nova, Vol. 1. No. 2., 2007.
Izvorni znanstveni članak
Razvojne karakteristike i izazovi turizma u jugoistočnoj Europi, s posebnim naglaskom na Sloveniju
Anton Gosar
Sažetak
U posljednja dva desetljeća, turistička privreda post-socijalističkih zemalja jugoistočne Europe morala je svladati višeslojne poteškoće s kojima se nisu susretale druge zemlje koje su prošle tranziciju iz komunizma u tržišno gospodarstvo i demokraciju. Trajni raspad Jugoslavije imao je katastrofalni učinak na neposredno poslovno okružje i na gospodarstvo regije u cijelosti. Godine 2004., broj inozemnih gostiju u post-socijalističkim zemljama jugoistočne Europe napokon je dosegao razinu s početka devedesetih godina 20. stoljeća. No, promijenila se regionalna preferencija zemalja iz kojih dolaze turisti: trenutačno dolazi više turista iz regije, a manje s drugih kontinenata. Zabilježena su tri kruga regionalne međuovisnosti i dva slabija kruga zemalja iz udaljenih područja zapad>istok/sjever>jug. Iako se broj smještajnih objekata smanjio, sa sve većim ulaskom inozemnih hotelskih lanaca poznatih naziva porasla je njihova kvaliteta. Nekoć nezamislivi turistički proizvodi, poput igara na sreću i kockanja, povećali su broj postojećih mediteranskih, a dijelom i alpskih, prirodnih i kulturnih turističkih atrakcija toga područja. Detaljna analiza slovenskog turističkog sektora pokazuje različite načine oporavka, za koje su druga regionalna gospodarstva već utrla put, ili, poput Hrvatske, otišla još i dalje. Promidžbeni slogani poput «Hrvatska – Mediteran kakav je nekad bio» i «Slovenija okrjepljuje» odražavaju različiti pristup koji su te zemlje odabrale kako bi postigle te ciljeve. Nove turističke strategije i glavni planovi razvoja turizma zamijenili su stare. Ekološki svjesni razvoj smatra se prioritetom.
Ključne riječi
Ključni pojmovi: jugoistočna Europa; raspad Jugoslavije; Slovenija; turizam; gospodarstva u tranziciji
Hrčak ID:
36311
URI
Datum izdavanja:
16.10.2007.
Posjeta: 7.219 *