Preliminary communication
Pedagoško djelovanje Dragojle Jarnević u kontekstu idejnoga svijeta Dnevnika
Ivana Odža
orcid.org/0000-0002-5699-0563
; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Split, Croatia
Abstract
U radu se interpretiraju spoznaje o pedagoškom djelovanju Dragojle Jarnević u kontekstu njezinih dnevničkih zapisa, analiziraju se autoričini osobni poticaji i idejni koncepti koji su im prethodili te temeljne smjernice i interesi njezinoga pedagoškog angažmana. Kao autorica Dnevnika, Jarnević izmjenjuje dvostruku poziciju – poziciju subjekta koji pripada vremenu koje opisuje te u njemu manje ili više aktivno sudjeluje, te poziciju književnoga subjekta koji unutar Dnevnika analizira odabrane događaje. Iz tih dviju pozicija, a osobito iz pozicije Jarnević kao književnoga subjekta, promatrat ćemo njezin pogled na pedagoška pitanja u društveno-kulturološkom diskursu u okviru kojega je artikulirala svoje ideje.
Njezini pogledi proizlaze iz kršćanske tradicije unutar koje je odrasla, te iz specifičnih domoljubnih pogleda, svojstvenih duhu vremena. Na navedene odrednice nadograđuje se specifičan pogled na feministička pitanja, budući da je obrazovanje žene bilo u središtu njezinoga interesa.
Raspršenost pedagoškog djelovanja Dragojle Jarnević, vidljiva iz njezinih dnevničkih zapisa, zanimljiv je pokazatelj razvojnoga tijeka pedagoške misli u nas. Usprkos tome, pedagoško djelovanje Dragojle Jarnević rezultiralo je naprednim pogledima na pedagoška pitanja od kojih su neka i danas aktualna. Sjedinjavanje smjernica koje su utjecale na oblikovanje njezinoga pedagoškog angažmana (kršćanstvo, patriotizam, feminizam) ukazuje na mogućnosti raznorodnih interpretacija i danas važnih pedagoških, feminističkih, kulturoloških i književnih pitanja.
Keywords
dnevnička proza; Dnevnik Dragojle Jarnević; domoljublje; feminizam; pedagoški rad Dragojle Jarnević; književni subjekt; tradicija
Hrčak ID:
217457
URI
Publication date:
30.10.2018.
Visits: 2.068 *