Izvorni znanstveni članak
Ispitivanje doživljaja likovnih umjetničkih djela i mogućnosti njihove primjene u dijagnostici, kreativnoj i art-terapiji
Dunja Pivac
orcid.org/0000-0002-1362-3640
; Sveučilište u Splitu, Umjetnička akademija, Split, Hrvatska
Sažetak
U ovom radu prikazani su rezultati istraživanja primjene odabranih likovnih umjetničkih djela u raspoloživom uzorku od sedamdeset i pet ispitanica u dobi od 22 do 24 godine. Raspoloživi uzorak je obuhvaćao četiri poduzorka: studentice Umjetničke akademije, Filozofskog fakulteta i Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Splitu te pacijentice hospitalizirane na ginekološkom odjelu Kliničke bolnice u Splitu. Cilj istraživanja odnosio se na ispitivanje doživljaja likovne umjetničke poruke u odnosu na karakteristike osobnosti ispitanica.
U tu svrhu definirana je polazna hipoteza prema kojoj individualne karakteristike osobnosti ispitanica utječu na odabir i recepciju
likovnog umjetničkog djela, posebice njegovu simboličku i estetsku komponentu. U okviru protokola istraživanja korišteni su: upitnik ličnosti SCL-90 i vizualno-analogne skale samoprocjene s induciranim
varijablama za predložak od pet odabranih likovnih umjetničkih djela (H.-É.-B. Matissea, Rembrandta H. van Rijna, P.-A. Renoira,
D. T. El Greca i J. Pollocka). Izvorni rezultati za kontrolirane varijable obrađeni su: univarijatnom analizom varijance, faktorskom analizom i kvazikanoničkom korelacijskom analizom. Rezultati istraživanja interpretirani su u okviru suvremenih interdisciplinarnih pristupa u konceptu kreativne terapije i artekspresivnih psihoterapija, a proizašli su iz znanstvenog projekta “Komplementarne suportivne terapije i razvoj životnih potencijala” (013-0000000-3214) podržanog od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta RH. Rezultati istraživanja potvrđuju povezanost između ispitivanih karakteristika osobnosti i individualne responzivnosti u doživljaju umjetničkog djela. Nadalje, oni predstavljaju i prilog suvremenim tendencijama u razvijanju integrativnih, komplementarnih i holističkih pristupa u raznim područjima edukacije, terapije i rehabilitacije.
Ključne riječi
likovno umjetničko djelo; dijagnostika; kreativna i art-terapija; interdisciplinarni pristup
Hrčak ID:
109419
URI
Datum izdavanja:
4.11.2013.
Posjeta: 3.166 *