Filozofska istraživanja, Vol. 41 No. 3, 2021.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi41304
Mallarméov ritam: između fenomena i différance
Adrian Pelc
; Universität Wien, Institut für Slawistik, Spitalgasse 2, Hof 3 (Campus), AT–1090 Wien
Sažetak
Pojam ritma u opusu Stephanea Mallarméa zauzima specifičnu poziciju na kojoj se prelamaju gotovo sve najizazovnije pjesnikove ideje. Slijedeći nit koju nam taj pojam pruža, u prvom se koraku utvrđuju paralele između Mallarméovih estetskih postulata i Husserlove fenomenologije. U drugom koraku, paralela Husserl – Mallarmé služi kao matrica za razumijevanje nekih temeljnih paradoksa Derridaove dekonstrukcije. Pokazat će se kako je i Derrida bio u potrazi za određenim, osebujnim ritmom. U trećem koraku bit će pokazano kako je od Mallarméa, preko Derridaove razrade, ritam (ritam pojavnosti i ritam stiha, ritam riječi i ritam bjeline) postao jednom od diskretnih, ali najradikalnijih teorijskih premisa nekih od najvažnijih filozofa postmoderne: Agambena, Kristeve, Rancièrea, Nancyja.
Ključne riječi
Stephane Mallarmé; Jacques Derrida; Edmund Husserl; stih; ritam; dekonstrukcija; fenomen; ideja
Hrčak ID:
264358
URI
Datum izdavanja:
29.10.2021.
Posjeta: 1.703 *