Educatio biologiae, No. 10, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.32633/eb.10.1
Zastupljenost postupaka koji razvijaju metakogniciju tijekom poučavanja Biologije
Irena Labak
orcid.org/0000-0001-9394-5131
; Odjel za biologiju, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
*
Ivona Marunček
; Odjel za biologiju, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Nataša Bušić
; Odjel za biologiju, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
* Dopisni autor.
Sažetak
Metakognicija i njezine implikacije na učenje i poučavanje središnje je pitanje u istraživanju obrazovanja. Brojne studije pokazale su kako metakognitivna poduka ima pozitivne učinke u različitim područjima učenja. U hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu, u svim ciklusima do visokog obrazovanja, poučavanje za razvoj metakognicije se ostvaruje implementacijom očekivanja međupredmetne teme Učiti kako učiti u neposredno planiranje predmetnog kurikula. S obzirom na tako planirano sustavno razvijanje istoimene kompetencije, cilj istraživanja je utvrditi koliko su postupci koji razvijaju metakogniciju zastupljeni tijekom poučavanja Biologije i utvrditi koji postupci su prediktori općeg uspjeha i uspjeha iz Biologije. U istraživanju je sudjelovalo 147 učenika osnovne škole, a provedena je anketa koja je sadržavala tvrdnje za procjenu zastupljenosti postupaka učitelja Biologije koji potiču razvoj metakognicije tijekom nastave Biologije. Anketa je obrađena deskriptivnom statistikom. Povezanost između osnovnih karakteristika ispitanika poput razreda kojeg pohađaju, spola, uspjeha iz Biologije i općeg uspjeha i pojedinih tvrdnji ankete utvrđena je Pearsonovim testom korelacije. Provedena je i višestruka regresijska analiza pri kojoj su postupci učitelja (tvrdnje ankete) uzeti kao prediktori (nezavisna varijabla) uspjeha iz Biologije i općeg uspjeha kao kriterija (zavisna varijabla). Učenici u prosjeku uglavnom procjenjuju kako njihovi učitelji uvijek primjenjuju određene postupke kojima razvijaju metakogniciju kod učenika, a višestrukom regresijskom analizom utvrđeno je da su razredno ozračje i formativno vrednovanje prediktori uspjehu iz Biologije.
Ključne riječi
formativno vrednovanje; kompetencija učiti kako učiti; povratne informacije; samoregulirano učenje
Hrčak ID:
322903
URI
Datum izdavanja:
28.11.2024.
Posjeta: 0 *