Educatio biologiae, No. 9., 2023.
Stručni rad
https://doi.org/10.32633/eb.9.9
Kako poučavati o zaštiti prirode u kontekstu globalnih klimatskih promjena?
Helena Valečić
; Osnovna škola Lovre pl. Matačića, Zagreb, Hrvatska
Marijana Bastić
; Osnovna škola Rudeš, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Cilj je rada utvrditi doprinosi li opažanje promjena u prirodi i kritičko promišljanje uz simulacije promjena na Zemlji tijekom vremena, razumijevanju koncepta globalnih klimatskih promjena u nastavi Prirode. Istraživanje je provedeno 2022. godine na uzorku 76 učenika 6. razreda. Temeljem materijala za poučavanje i samostalno učenje na BUBO platformi, učenike se vodilo kroz terensko istraživanje i prikupljanje podataka od starijih sugrađana o opaženim promjenama u njihovu okolišu unazad nekoliko desetljeća te učenje uz simulacije procesa koji dovode do promjena. Provjerom predkoncepcija, uočena je miskoncepcija o učinku staklenika kao izrazito lošoj pojavi i mišljenje da su klimatske promjene isključivo posljedica antropogenog utjecaja. Pristup poučavanju o klimatskim promjenama temeljio se na uspoređivanju pozitivnih i negativnih posljedica učinka staklenika za opstanak života na Zemlji te kako razlučiti ljudski utjecaj na klimu i prirodne procese koji mogu doprinijeti promjeni klime. Rezultati završne pisane provjere ukazuju napredak u razumijevanju pojava i procesa vezanih uz globalno zatopljenje i klimatske promjene, uz ispravljanje miskoncepcija i bolje povezivanje opaženih promjena na lokalnoj razini s procesima koji se odvijaju na globalnoj razini. Učenjem su osviješteni načini kojima svaki učenik, a time i svaki pojedinac, može doprinijeti usporavanju globalnih klimatskih promjena.
Ključne riječi
12-godišnji učenici; istraživanje uz intervju; simulacije procesa; učinak staklenika; globalno zatopljenje
Hrčak ID:
296759
URI
Datum izdavanja:
28.2.2023.
Posjeta: 989 *