Educatio biologiae, No. 10, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.32633/eb.10.3
Procjena razvoja prirodoslovne pismenosti poučavanjem Biologije i prijedlog alata za (samo)vrednovanje i unaprjeđenje takvog poučavanja
Ozrenka Meštović
orcid.org/0009-0005-0150-2429
; Osnovna škola „A. G. Matoš“, Ohridska 21, Vinkovci, Hrvatska
*
Jasenka Meštrović
orcid.org/0009-0009-5225-7362
; Osnovna škola Vođinci, Slavonska 21, Vođinci, Hrvatska
Irena Labak
orcid.org/0000-0001-9394-5131
; Odjel za biologiju, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ulica cara Hadrijana 8/A, Osijek, Hrvatska
* Dopisni autor.
Sažetak
Iako su predmetni kurikuli koji potiču razvoj prirodoslovne pismenosti u hrvatskom obrazovanju prisutni već pet godina, rezultati vanjskih vrednovanja ukazuju na nedovoljnu razvijenost ove pismenosti kod učenika. Cilj ovoga rada je utvrditi koliko se razvija prirodoslovna pismenost kod učenika 8. razreda tijekom poučavanja Biologije. Za potrebe istraživanja analiziran je i modificiran originalni obrazac za praćenje nastave (OZON obrazac) te su se pomoću njega analizirali video-zapisi nastavnih sati sedam učiteljica koje u osmom razredu predaju Biologiju. Rezultati analize video-zapisa ukazuju na nedovoljnu zastupljenost aktivnosti i poticaja kojim se razvija prirodoslovna pismenost. S obzirom da je prirodoslovna pismenost složen konstrukt koji obuhvaća različita znanja i vještine, poučavanje za njen razvoj zahtijeva različite poticaje za aktivan angažman učenika od uključivanja učenika u istraživanje i zaključivanje do samovrednovanja. Zbog toga je originalni obrazac uz predloženu modifikaciju dobar alat za (samo)vrednovanje poučavanja koje potiče prirodoslovno opismenjavanja učenika te koji usmjerava profesionalni razvoj učitelja.
Ključne riječi
analiza video-zapisa; kurikul; obrazac za praćenje nastave; profesionalni razvoj; učitelji
Hrčak ID:
322906
URI
Datum izdavanja:
28.11.2024.
Posjeta: 0 *