Skip to the main content

Original scientific paper

Inovativni način označavanja hrane u maloprodajnim objektima u Republici Srbiji

Katarina Stojšić orcid id orcid.org/0000-0003-2239-7224 ; Poljoprivredni fakutet Univerziteta u Beogradu, Nemanjina 6 11080 Zemun
Vlade Zarić ; Poljoprivredni fakutet Univerziteta u Beogradu, Nemanjina 6 11080 Zemun


Full text: croatian pdf 8.889 Kb

page 21-30

downloads: 89

cite


Abstract

Označavanje hrane u Republici Srbiji uređeno je Pravilnikom o deklariranju, označavanju i oglašavanju hrane (“Službeni glasnik RS”, br. 19/2017, 16/2018, 17/2020 i 118/2020). Promatranjem ponude ekoloških proizvoda u maloprodajnim objektima odabrano je 60 proizvoda na temelju kojih je utvrđeno da je svaki od odabranih proizvoda označen na propisani način: ima logotip “organski proizvod”, logo certifikacijske kuće, deklaraciju i nutritivnu tablicu. Kako bi se stvorila slika o preferencijama potrošača organske hrane, a time i o upotrebi deklaracija pri kupnji, bilo je potrebno ispitati ponašanje potrošača. Dublje razumijevanje preferencija potrošača ekološke hrane o ključnim elementima kupnje i korištenja deklaracija, uz odgovarajuću primjenu označavanja proizvoda, može omogućiti bolju komunikaciju između proizvoda i potrošača. Ovaj rad predstavlja neke od najvažnijih nalaza do kojih su autori došli na temelju kvantitativnog istraživanja u Beogradu. Ispitivanje potrošača provedeno je metodom anketnog upitnika. Od ukupnog broja ispitanika, njih 45,0 % uvijek čita podatke prikazane na deklaracijama, a njih 30,0 % iste i razumije. Ključni problemi koji otežavaju korištenje deklaracija pri kupnji su: podaci na deklaracijama proizvoda napisani su iznimno sitnim slovima (što mnogim potrošačima predstavlja veliki problem jer nisu u mogućnosti pročitati iste), nerazumijevanje, nepovjerenje, nemogućnost procjene kvalitete (nedostatak znanja), kao i nedostatak vremena za detaljno tumačenje. Kako bi se smanjio utjecaj ovih čimbenika, predložena je uporaba jednog od mnogih sustava označavanja na prednjoj strani pakiranja.

Keywords

označavanje, inovacija, ponašanje potrošača, Nutri-score

Hrčak ID:

280450

URI

https://hrcak.srce.hr/280450

Publication date:

30.6.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 389 *