Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Inovativni način označavanja hrane u maloprodajnim objektima u Republici Srbiji

Katarina Stojšić orcid id orcid.org/0000-0003-2239-7224 ; Poljoprivredni fakutet Univerziteta u Beogradu, Nemanjina 6 11080 Zemun
Vlade Zarić ; Poljoprivredni fakutet Univerziteta u Beogradu, Nemanjina 6 11080 Zemun


Puni tekst: hrvatski pdf 8.889 Kb

str. 21-30

preuzimanja: 163

citiraj


Sažetak

Označavanje hrane u Republici Srbiji uređeno je Pravilnikom o deklariranju, označavanju i oglašavanju hrane (“Službeni glasnik RS”, br. 19/2017, 16/2018, 17/2020 i 118/2020). Promatranjem ponude ekoloških proizvoda u maloprodajnim objektima odabrano je 60 proizvoda na temelju kojih je utvrđeno da je svaki od odabranih proizvoda označen na propisani način: ima logotip “organski proizvod”, logo certifikacijske kuće, deklaraciju i nutritivnu tablicu. Kako bi se stvorila slika o preferencijama potrošača organske hrane, a time i o upotrebi deklaracija pri kupnji, bilo je potrebno ispitati ponašanje potrošača. Dublje razumijevanje preferencija potrošača ekološke hrane o ključnim elementima kupnje i korištenja deklaracija, uz odgovarajuću primjenu označavanja proizvoda, može omogućiti bolju komunikaciju između proizvoda i potrošača. Ovaj rad predstavlja neke od najvažnijih nalaza do kojih su autori došli na temelju kvantitativnog istraživanja u Beogradu. Ispitivanje potrošača provedeno je metodom anketnog upitnika. Od ukupnog broja ispitanika, njih 45,0 % uvijek čita podatke prikazane na deklaracijama, a njih 30,0 % iste i razumije. Ključni problemi koji otežavaju korištenje deklaracija pri kupnji su: podaci na deklaracijama proizvoda napisani su iznimno sitnim slovima (što mnogim potrošačima predstavlja veliki problem jer nisu u mogućnosti pročitati iste), nerazumijevanje, nepovjerenje, nemogućnost procjene kvalitete (nedostatak znanja), kao i nedostatak vremena za detaljno tumačenje. Kako bi se smanjio utjecaj ovih čimbenika, predložena je uporaba jednog od mnogih sustava označavanja na prednjoj strani pakiranja.

Ključne riječi

označavanje, inovacija, ponašanje potrošača, Nutri-score

Hrčak ID:

280450

URI

https://hrcak.srce.hr/280450

Datum izdavanja:

30.6.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 760 *