Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Učenička evaluacija udžbenika

Milan Matijević ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Tomislav Topolovčan orcid id orcid.org/0009-0005-8813-9465 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Višnja Rajić orcid id orcid.org/0000-0002-5331-835X ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 341 Kb

str. 289-315

preuzimanja: 1.218

citiraj


Sažetak

Udžbenik se već dugo promatra kao neizostavan element nastavnog procesa. Učenik, učitelj i udžbenik ključni su čimbenici nastave u osnovnoj i srednjoj školi. No, unatoč njegovoj učestaloj, gotovo neizostavnoj prisutnosti u nastavnom procesu, ostaje nejasno u kojoj mjeri je udžbenik didaktički oblikovan i prilagođen potrebama učenika. Ovaj rad je prikaz rezultata istraživanja koje je imalo za cilj utvrditi učeničku percepciju i mišljenje o udžbenicima, kao i učestalost korištenja udžbenika i ostalih izvora znanja obzirom na vrstu škole, spol i razred. U istraživanju je sudjelovalo 524 učenika prvog i četvrtog razreda srednjih škola iz pet gradova u Republici Hrvatskoj (Zagreb, Velika Gorica, Čakovec, Našice, Zadar). Rezultati istraživanja pokazuju da učenici imaju uglavnom neutralnu percepciju udžbenika, dok najpozitivnije ocjenjuju njihovu temeljitost, korisnost i preglednost. Većina učenika udžbenike percipira kao dosadne i monotone. Pokazalo se da učenici većinom uče iz bilježnica što ukazuje da su na nastavi zapisivali nastavni sadržaj, a to implicira da im je bila organizirana predavačka i frontalna nastava. Također, učenici koji češće uče iz bilježnice negativnije misle o korisnosti udžbenika što može ukazivati na upitnu svrhovitost udžbenika. Nadalje, ovo istraživanje ukazuje da se učenike ne potiče na strategije učenja otkrivanjem i istraživanjem budući rjeđe uče iz drugih izvora/medija. Učenici prvih razreda statistički značajno pozitivnije percipiraju udžbenike. Rezultati ukazuju na to da su udžbenici osnovnih škola bolje didaktički oblikovani od udžbenika srednjih škola. Također se pokazalo da, iako učenici danas žive u multimedijskom okruženju, njima nije često organizirana nastava pomoću drugih izvora i novih medija. Pokazalo se da, u strukovnim školama nedostaje odgovarajućih udžbenika (i kvalitetno oblikovanih) za pojedine stručne predmete, budući učenici strukovnih škola podosta uče iz bilježnica. Ovo istraživanje ukazuje na potrebu kritičkog i stručnog promišljanja oblikovanja udžbenika koji će zadovoljavati učeničke i nastavne potrebe u današnjem multimedijskom okruženju u kojem djeca i mladi žive.

Ključne riječi

didaktičko oblikovanje udžbenika; evaluacija udžbenika; tekstualni nastavni mediji; učenici srednje škole; udžbenici

Hrčak ID:

138805

URI

https://hrcak.srce.hr/138805

Datum izdavanja:

15.7.2013.

Posjeta: 3.019 *